4. april 2019
Kollektiv straff
Hei! På skolen er det mange som løper rundt i gangen og herjer. Lærerne har sagt mange ganger at hvis vi ikke slutter må hele trinnet ute. For meg høres det ut som kollektiv straff og som jeg har skjønt det er ikke dette lov. Har lærerne lov til å kaste ut hele trinnet bare for at noen elever herjer?

Tema: Skole
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Det er riktig at elever ikke skal utsettes for kollektiv straff.
Vi kan ikke konkludere på om dette er kollektiv straff eller ikke. Skolen kan lage ordensregler som skal løse problemer med dårlig oppførsel uten at det er kollektiv straff. Det at skolen bestemmer at elevene skal være ute, kan derfor være noe skolen har anledning til.
Du kan lese mer om hva kollektiv straff er her.
Hvis du mener at skolen bruke kollektiv straff, kan du si ifra til rektor.