24. juni 2019
Kaste ut
Hei, jeg har bare en mor og hun bor i Polen. Stefaren min bor her i Norge og jeg bor sammen med han, han har Ikke no ansvar for meg egt fordi han er ikke satt som «faren» min . Har han lov til å kaste meg ut? Jeg har kontakt med Barneverne og de har starta en undersøkelse, men jeg tror stefaren min kaster meg ut snart. Hva skal jeg gjøre da? Er det akutt situasjon til at Barneverne flytter meg?

Tema: Barnevern
Hei!
Så leit å høre at du har det så usikkert. Du har rett i at siden du bor hos ste-faren din, kan han si at du ikke lenger får bo hos ham. Men her i Norge vil barnevernet ta seg av deg dersom du blir kastet ut.
Kontaktpersonen din i barnevernet kan si mer om hvordan barneverntjenesten vil jobbe med saken din. De bør ta kontakt med ste-faren din for å avtale hvordan situasjonen din kan bli løst.
Hvis du opplever at noe er usikkert eller at du ikke får svar på det du lurer på, kan du ringe til Alarmtelefonen for barn og unge 116 111. De som svarer der har i oppgave å hjelpe barn med kontakt med barnevernet.
Vi håper det ordner seg.