30. oktober 2019
Kan foreldre nekte meg å gå ut.
Hei, har bare et spørsmål takk. Moren min nekter meg av å gå ut, siden hun sier at jeg har vert frekk og burde forandre. Alt startet når jeg forsov meg en skoledag. Jeg bedde henne ikke nevne det siden jeg snakket med noen akkuratt da. Hun sier jeg burde forandre meg selv flere ganger i månden. Jeg sier selv at jeg ikke kan forandre meg selv. Jeg er ikke noe tøffing og holder ikke på med noe tull. Hun overdriver en liten sak veldig. Hun truer meg med å gi meg Husarrest i en månde eller to vist jeg ikke klarer å forandre megselv og holdningen min.
Også et spørsmål om hun kan nekte meg å gå ut av huset når husarresten min er pågått.
Jeg får ikke kontakt med venner eller bekjente. Ingen tilgang til musikk, telefon, internett eller besøk.
Hva slags rettigheter har jeg ovenfor dette.

Tema: Familie
Hei, takk for spørsmålet ditt.
Vi forstår at du har et litt vanskelig forhold til moren din akkurat nå. Det er litt vanskelig for oss å vite hva dette skyldes. Vi tror derfor det er viktig at du snakker med noen voksne du stoler på om hvordan du har det. Det kan være en lærer eller helsesykepleier på skolen.
Moren din kan og skal sette grenser for deg, selv om du er ungdom. Samtidig skal du få bestemme mye selv. Hvis du gjør ting som skader deg eller andre, kan moren din nekte deg det. Det er vanlig at ungdommer får gå ut, være med venner og bruke telefon og nett. Moren din kan begrense dette i en periode hvis hun har en god grunn, men ikke i lang tid for småting.
Vi hos Barneombudet har laget en samleside hvor vi skriver om rettigheter barn og unge har i familien og hjemme.
Hvis du tenker at situasjonen din hjemme ikke er bra for deg, så anbefaler vi som nevnt, at du snakker med noen andre voksne du stoler. Du kan også kontakte Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Her kan du snakke med noen voksne som jobber i barnevernet.
Vi håper dette ordner seg.
Ta kontakt med oss igjen om det er noe mer du lurer på.