22. mai 2020
Jeg har det ikke bra
Hvordan kan man bytte familie? Etter at mamma og pappa skilte seg i fjord så har det vert helt forjæ*lig og jeg har det ikke bra hva skal jeg gjør jeg har snakket med helsesøster og det hjelper ikke!

Tema: Familie
Hei, så fint at du skriver til oss!
Vi skjønner at du ikke har det så lett hjemme. Du har rett til å ha det godt og trygt der du bor.
Det skal mye til for å flytte fra familien sin og da er som oftest barnevernet involvert. Hvis foreldre ikke klarer å gi barnet sitt god omsorg, så vil barnevernet først forsøke å hjelpe barnet til å få det bedre hjemme. Hvis det ikke blir bedre og barnet har det veldig vanskelig, så må det kanskje flytte.
Det som er viktig nå er at du får det bedre og at du trives der du bor.
Hvis det ikke hjelper å snakke med helsesykepleier, foreslår vi at du snakker med en lærer du stoler på. Vi har laget noen råd til den vanskelige samtalen med en voksen som du kan se på.
Du kan også ringe til alarmtelefonen for barn og unge på telefonnummer 116 111. Det er gratis å ringe dit og der jobber det personer som er vant til å snakke med barn som har det vanskelig hjemme. De har også en døgnåpen chat hvis du ikke vil ringe.
Vi håper det ordner seg for deg raskt.