20. september 2019
jeg gir opp
jeg er en jente på 17. kjæresten min er 18. jeg lurer på en ting. jeg har ikke så mye venner. har en venninne som bor på instutisjon for rusmisbrukere og typen. det er de to menneskene jeg har. pga dette er jeg veldig ofte hos typen. mamma har bestemt seg for at hun ikke liker han fordi hun mener det er hans feil at jeg ikke har andre venner noe det ikke er. nå har hun bestemt seg for å nekte meg å møte han. har hun lov til det? hun velger å gjøre det ved å ikke la meg gå ut i det hele tatt fordi hun da ikke vet om jeg drar til han eller ikke

Tema: Familie
Hei!
Dette høres ikke greit ut. Moren din har ansvar for deg og skal ta vare på deg, men hun kan ikke nekte deg å gå ut. Hvis kjæresten din ikke er bra for deg, skal moren din hjelpe deg med det, og hun kan si at du ikke får møte ham. Men hvis det betyr at du aldri får gå ut, så er ikke det greit.
Vi vet ikke nok om deg til å hjelpe så mye, det beste er om du finner en voksen som du stoler på som du kan snakke med om dette litt grundigere. Helsesykepleier (hesesøster) på skolen kan være en sånn person. Du kan også ringe eller chatte anonymt med Kors på Halsen – der er det voksne som du både kan fortelle til og som kanskje kan gi deg noen gode råd. Familievernet er også en mulighet – de gir gratis råd til familier.
Hvis du faktisk ikke får gå ut av huset og det ikke nytter å snakke med moren din, kan du også ringe til alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Da kommer du til barnevernet, som blant annet skal hjelpe ungdommer når foreldrene utsetter dem for så strenge regler og kontroll at det kan være skadelig for ungdommen.
Håper du og moren din får hjelp til å finne ut av dette.