25. juni 2019
jeg er lesbisk
Hei, jeg er lesbisk. Jeg liker en jente i klassen min veldig godt men jeg har ikke sagt det til noen. Jeg vil egentlig fortelle til henne at jeg liker henne men jeg tørr ikke. Bestevenninna mi heter xxx og jeg har lyst til å fortelle det til henne men jeg hvet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det og hvordan.

Tema: identitet
Hei!
Så fint at du skriver til oss. Mange synes det er vanskelig å finne sin identitet når man kommer i ungdomstiden, og det kan ta lang tid å finne ut av hvem man er. Det er helt ok. Det er bare å la det ta den tiden det tar, du er bra uansett hvem du er.
Det er ofte lurt å snakke med noen om det som er vanskelig. Det er fint å si det til en venninne, eller gjerne en voksen du stoler på. Kanskje en av foreldrene dine eller helsesykepleier på skolen? Vårt råd er at du forebereder deg, skriver ned det du vil si og tenker gjennom hvor og når samtalen kan være. Det kan også være lurt å tenke gjennom hva du tror kan skje i en sånn samtale. På nettsidene våre finnes noen tips om hvordan man kan få til en god samtale.
Vi tror også det vil være bra for deg å få snakke med noen som forstår akkurat din situasjon. Ungdomstelefonen 400 00 777 drives av Skeiv ungdom. Der får du snakke med unge voksne som selv har vært unge og usikre, men som nå er så trygge i sin identitet og klare til å hjelpe andre.
Lykke til!