20. august 2019
Jakt
Hei jeg har lyst å gå på rypejakt med onkelen min må jeg ta jegerprøven og kan begge bære våpen prøvde å finne informasjon andre steder men det ble litt forvirrende

Tema: Aldersgrense
Hei, og takk for spørsmålet ditt.
Om du er mellom 14 og 16 år så kan du gå på opplæringsjakt på rype sammen med en erfaren jeger som er over 20 år gammel så lenge dine foreldre eller foresatte sier det er greit. Onkelen din må ha jaktet, og betalt jegeravgift, i minst tre år. Du trenger ikke å ha tatt jegerprøven så lenge du er under 16 år.
Begge kan bære våpen.
Norges jeger- og fiskeforbund har en fin side med spørsmål og svar om jegerprøven der du kan lese mer om dette.
På lovdata.no kan du lese reglene i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 6.