7. oktober 2019
ikke fornøyd med beredskapsfamilie
Hei, for 1 mnd siden flyttet hjemmenifra til et beredskapshjem i nabobyen jeg bodde i. Planen er at jeg skal være her i 1 mnd til men jeg føler meg ikke komfortabel nok her. Vil bli flyttet til en annen familie eller instutisjon. Jeg får det jeg trenger som regel men grunnen til at jeg ble flyttet var fordi det var mangel på emosjonell omsorg. Føler ikke jeg får noe mere her enn det jeg fikk hjemme. hvordan sier jeg ifra til barnevernet. Og er det sånn instutisjon er bare for de som er ikke klarer og oppføre seg i et vanlig hjem?

Tema: Barnevern
Hei!
Det er leit å høre at du ikke er fornøyd i beredskapshjemmet og vil bli flyttet. Vi forstår at det å bli boende der en måned til kan virke som veldig lang tid. Hvis du faktisk skal flytte om en måned, kan det likevel være vanskelig for barnevernet å finne noe som passer bedre for deg på så kort tid.
Vi tror det beste du kan gjøre er å snakke med kontaktpersonen eller saksbehandleren din i barnevernet om hvordan du har det i beredskapshjemmet. Vis ham eller henne den meldingen du har sendt oss, og be om en samtale der du får svar på spørsmålene dine.
Hvis du ikke vil snakke med barnevernet alene, har du kanskje en tillitsperson eller en annen voksen som kan hjelpe deg? Det kan for eksempel være en på skolen eller en slektning.
Du spør også om institusjon. Det vanlige i barnevernet i Norge er at man bor i fosterhjem. Det likner mest på en familie. I en institusjon er det flere voksne og flere ungdommer. Selv om fosterhjem er vanligst, er institusjon den beste løsningen for noen barn og unge. Det er ikke bare for de som ikke klarer å oppføre seg i et vanlig hjem. Det skal være ungdommens behov som avgjør om institusjon eller fosterhjem er riktig sted å bo.
Vi håper du snart får det bedre!