20. september 2019
hybel
hei, jeg går siste året på ungdomsskolen og skal begynne på vgs neste år. jeg bor nå i beredskapshjem og vil flytte på hybel este år. hvor mye dekker barnevernet og kan jeg få et stipend? hva hvis jeg vil ha et utvekslings år i utlandet?

Tema: Barnevern
Hei!
Vi vet ikke nok om saken din til å gi deg et godt svar på spørsmålet ditt.
Lånekassen har egne regler om stipend til videregående skole som du kan lese mer om her.
Det er barnevernet der du bor som vet hvordan de ordner med hybler til ungdommer, så dette er det best at du spør saksbehandleren din i barnevernet om. Han eller hun kan også forklare deg hvordan de jobber med saken din. Siden du bor i beredskapshjem jobber trolig barnevernet med en mer varig løsning, enten at du skal flytte hjem igjen, på hybel eller i fosterhjem eller institusjon. Barnevernet bør kunne si noe om hva de tenker er best for deg når du skal over på videregående om et års tid. Dere skal legge en plan for dette sammen, men det er ikke sikkert at alt blir akkurat som du vil.
Det er viktig at du vet at barnevernet har plikt til å lytte til hva du ønsker og skal ta deg på alvor.
Hvis du ikke får noe godt svar fra barnevernet eller er uenig med dem anbefaler vi deg å kontakte Barnas Jurist. De kan se på saken din og eventuelt hjelpe deg med å klage.