9. september 2019
Hvordan få vite om slekningen min sitter i fengsel?
Jeg er en gutt på 17 år, som muligens har en slekning som sitter inne. Det var en stor sak i avisene for 2 år siden med sladdet bilde av en person som lignet han. Ingen i slekta sier noe når folk spør etter han, de bare snakker ting bort og snakker om søskene hans. Jeg savner slekningen min, han er som sunket i jorda. Hvordan kan jeg få vite sannheten og hvorfor kan ikke familie og annen slekt være ærlige?

Tema: Rettigheter
Hei!
Mange som sitter i fengsel ønsker at færrest mulig vet om det. Så lenge slektningen din ikke er faren, moren eller søsknene dine, er det ikke nødvendigvis noe du får vite om, selv om vi forstår godt at du både er nysgjerrig og savner slektningen din.
Vi foreslår at du snakker skikkelig med noen i familien din om hvordan du opplever dette. Vi har laget noen råd om hvordan du kan planlegge en samtale om alvorlige temaer.
Hvis ingen i familien din vil snakke om det, og det ikke står i avisen hvem som ble dømt i den saken der du så bildet av personen du tror er slektningen din, er det nok ikke så mye mer du kan gjøre for å finne ut av dette.