14. august 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Hvem bestemmer?
Hei, jeg ønsker ikke å gå på fotball lenger, jeg har fått der i 2 år og jeg føler ikke det er det rette for meg. Like vel sier mamma at jeg må holde meg aktiv, jeg skjønner det og jeg er ute i Ca 6 timer med venner hver dag. Men mamma sier det ikke er nok og at jeg må være med hun og en venninne ut og jogge 3 ganger i uka, dette er noe jeg ikke har lyst til. Hver gang jeg sier dette sier mamma atnhun skal ta ifra meg alt av elektronikk. Det går bra, men det er liksom at jeg vil ha mobilen da, jeg kan jo ikke planlegge noe med venner når jeg ikke har sosiale medier og mobilen, men det jeg lurer på er, kan mamma nekte meg i å ha mobilen fordi jeg ikke går på noen sport?

Tema: Fritid
Hei og takk for at du skriver til Barneombudet!
Frem til du er 18 år har foreldrene dine foreldreansvaret for deg. Det betyr at de både kan og skal ta avgjørelser for deg. Det er likevel veldig viktig at foreldrene dine tar avgjørelser som er til det beste for deg. Dette står i barneloven og i FNs Barnekonvensjon. Det er også slik at barn skal få si sin mening i saker som handler om dem selv, og fra barn er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Selv om moren din kan bestemme over deg må hun gjøre det som er til ditt beste og hun må legge stor vekt på det du selv mener om saken!
Å ha sunne fritidsinteresser i ungdomstiden er viktig, og det ønsker nok moren din at du har. Vi mener likevel ikke at moren din kan bestemme at du skal være med å jogge tre ganger i uken. Dette må du få bestemme selv. Dersom du virkelig ikke ønsker å spille fotball lenger bør du forklare dette til moren din. Det er jo ikke noe poeng at du bruker masse tid på noe du selv egentlig ikke vil. Hvis du syntes dette er vanskelig så kan du kanskje få hjelp av en annen voksen til å snakke med moren din? Dette kan for eksempel være fotballtreneren din, en lærer eller helsesøster på skolen. Vi hos Barneombudet har laget noen tips til hvordan man kan snakke med voksne om vanskelige ting. disse finner du her. Vi håper disse kan være til hjelp.
Barn har rett til privatliv og moren din kan bare ta fra deg mobilen i en periode, dersom hun mener at du bruker mobilen på en måte som er skadelig for deg. Hvis du for eksempel ikke klarer å legge mobilen fra deg om kvelden slik at du ikke sover nok om natten, vil hun kunne ta den fra deg når du skal legge deg. Samtidig kan hun ikke ta mobilen din eller andre ting uten en god grunn. At du ikke vil dra på fotballtrening er etter Barneombudets syn ikke en god nok grunn.