24. juni 2019
Hjemme
Pappa kjefter på oss og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Pappa sier av og til stygge ting til oss. Og en dag ble han så sint forde han syntes d var rotete hjeme at han truet med og kaste alle tingene våre på hamos. Og han truer av og til lillesøstera mi med d og låse henne inn på rommet eller stenge henne ute av huset. En gang i vintntwr stengte han lillesøster ute av huset uten sokker. Hun kom seg ikke inn forde han låste alle dørene til huset. Og når han skulle ha en bok på soverommet mit en gang så reiv han bare alt ut. Og jeg ble kjempered og begynte og gråte. Han brydde seg ikke. Han sa bare natta og gjikk. Jeg blir kjempered for at han kommer til og slå meg. Hva skal jeg gjøre. Jeg vill bare flytte til mamma en periode. Og når jeg sier jeg vill dra og bo til mamma sier han jeg blir lei meg når du sier sånt. Men jeg blir redd av han. Og søstra mi blir å redd av d. Hva skal jeg gjøre…….

Tema: Familie Vold
Hei, så fint at du skriver til oss!
Barn skal ikke være redde hjemme, der skal det være trygt. Vi forstår godt at dere føler dere utrygge og at det er vanskelig å si ifra. Vårt råd er likevel at dere finner en måte å si ifra på.
Pappaen din virker som han blir veldig sint. Det er ikke ok for barn, og da må han jobbe med å forandre seg. Det kan han for eksempel gjøre med et program på nett som heter Littsint.no.
De aller fleste foreldre vil ha et godt forhold til barna sine, og vil gjøre mye for å få det til. Likevel kan det være vanskelig å si ifra til pappa at dere blir redde for ham. Men pappen deres er voksen, og det må han tåle. Det at han blir lei seg når dere sier at dere vil flytte til mamma, er ikke deres ansvar.
Det er bra at dere sier ifra! Pappaen deres skal lytte til hva dere sier, og hvorfor dere vil flytte. Først da kan han klare å forandre seg.
Vi har laget noen tips for å få til en god samtale med en voksen. Du kan også vise pappaen din det du har skrevet til oss. Kanskje det vil få ham til å forstå bedre hvordan dere har det. Du kan også vise ham svaret fra oss.
Hvis du ønsker det, kan du be en voksen både du og pappa stoler på om å være med når dere skal snakke sammen. Det kan også være lurt om søsteren din er med.
Mammaen deres har ansvar for at dere har det bra. Hun kan også påvirke hvordan dere har det når dere er hos pappa, så hun kan kanskje hjelpe? Dere kan også be en annen voksen dere stoler på om hjelp. Det kan være en annen i familien, lærer eller helsesykepleier på skolen.
Vi håper dette var til hjelp, og at dere snart får det bedre hjemme. Hvis ikke det blir bedre, vil vi gjerne at du skriver til oss igjen.