11. mars 2019
Hjemme
Hei, jeg er en 13 år gammel gutt som rett å slett hater å bo hjemme, her er hvorfor. Uansett hva e eller noen i familien gjør klikker pappa å begynner å skrike på oss å kalle os drittunger ubrukelige osv, han får meg og mamma noen ganger til å grine å vi griner nesten aldri, oppførselen hans har gjort meg deprimert, e har drevet med selvskading i ett år å har prøvd å ta selvmord flere ganger, tror egt ikke det er nødvendig å spør, men er dette normalt? Og burde jeg melde fra til barnevernet eller noen andre?

Tema: Familie
Hei
Så flott at du skriver til oss om dette når du har det så vanskelig hjemme.
Det er ikke normalt at en av foreldrene skriker og kjefter på de andre i familien hele tiden slik du beskriver. Som barn i en familie har du rett til å ha det trygt hjemme og å få den omsorgen du trenger for å vokse og utvikle deg på en god måte. Det er viktig at du også vet at det ikke er ditt ansvar å løse problemene hjemme selv om du tydelig ønsker hjelp.
Når du har det så vanskelig skal du ikke vente lenge med å ringe noen som kan hjelpe deg. Det kan være lurt å begynne med å ringe Alarmtelefonen for barn og unge. Her jobber det mennesker som er flinke til å snakke med barn og ungdom som har det vanskelig hjemme. De kan hjelpe deg videre.
Vi håper du får den hjelpen du trenger og at du får det bedre hjemme når dere får hjelp.