1. februar 2019
Hjemme
Har foreldrene lov til å kjefte på deg når du gjør feil eller når du ikke forstår og når du kommer og sier noe som er sant men foreldrene dine hører ikke på hva du har og si og noen ganger er du i fare for å bli dyttet på gulvet eller i en stolpe eller bli slott er det lov?

Tema: Familie Vold
Hei
Takk for at du skriver til oss i Barneombudet.
Kjefting kan være mye forskjellig. Alle kan bli sinte noen ganger, men foreldre skal ikke skremme barna. Hvis kjefting skjer ofte og for små ting er det ikke bra. Hvis en forelder har blitt for sint, er det viktig at han eller hun kan snakke om det og forklare det for barna etterpå. Noen ganger må foreldre også si unnskyld. Foreldrene dine har ansvaret for at du får en trygg og god oppvekst. Da trenger du hjelp og veiledning på en god måte. Kjefting er som regel ganske dårlig veiledning.
Når du er 14 år skal foreldrene dine høre på deg og legge vekt på hva du mener. Dine meninger skal telle mer og mer når du blir enda eldre. Dette står det om i barnekonvensjonen. Du kan lese mer om dette på nettsidene våre.
Det er ikke lov å slå barn i Norge. Det er heller ikke lov å dytte dem eller på annen måte gjøre noe som gjør at de kan skade seg eller få vondt. Dette gjelder både å få det vondt i kroppen eller vondt inni seg.
Det kan høres ut som du ikke har det så bra hjemme. Hvis du vil snakke med noen om dette kan du ta kontakt med Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Her kan du få snakke med noen som jobber i barnevernet og som kan hjelpe deg med å finne litt mer om hva du kan gjøre. Fortell dem hvordan du har det og hva som er vanskelig hjemme hos deg.
Det kan også være lurt å snakke med en voksen du stoler på om hvordan du har det hjemme. Dette kan være en lærer eller en helsesykepleier på skolen din. Det kan være fint å  dele litt vanskelige ting med noen du kjenner.
Vi håper du finner noen du kan snakke med så du får det bedre hjemme.