30. oktober 2019
Har foreldre lov til å sjekke meg?
Moren min har begynnt på sjekke hva jeg har i lommene mine når det ikke er noe grunn. Jeg lurer bare på om hun kan sjekke meg selv om jeg sier nei. Hun har ingen grunn til å sjekke meg men hun gjør det likevell.

Tema: Familie
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Vi vet ikke hvorfor moren din har begynt å sjekke deg på denne måten. Du bør snakke litt med henne om dette. Be henne om å forklare deg hvorfor hun gjøre det og om hun har noen grunner til å være mistenksom.
I utgangspunktet har foreldrene dine plikt til å ta vare på deg. Det betyr at de skal passe på at du har det bra og at du er trygg. Foreldre skal gi råd om hva du bør gjøre og ikke gjøre. Det vil si at de kan sette regler for deg.
For å gi god omsorg så skal de voksen i familien også høre på deg og gi deg muligheten for å bestemme mer og mer over ditt eget liv når du blir eldre. Her kan du lese mer om rettigheter i familien og hjemme
Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om hvordan du opplever situasjonen hjemme nå, så kan du ta en titt på en side vi har laget som heter «Den vanskelige samtalen med en voksen». Her vi vi noen gode råd.
Vi håper dette ordner seg.