4. november 2019
Hår
Hei, jeg har lyst til å farge/bleke håret blondt men jeg har hørt at dt er 16 års aldersgrense så derfor ville jeg bare høre om dt er sant så hvis jeg kommer til en frisør og sier at jeg vil bleke håret så sier de at jeg ikke kan gjøre dt før jeg er 16 år?

Tema: Aldersgrense
Hei, og takk for spørsmålet ditt.
Det står ikke noe i lover og regler om aldersgrenser for å farge eller bleke håret.
Det er foreldrene dine som har ansvar for deg, og de bestemmer over deg til du er 18 år. Foreldrene dine kan derfor bestemme om du kan farge håret ditt eller ikke.
Jo eldre du blir, jo mer skal foreldrene dine legge vekt på hva du selv mener og vil.
Vi vet også at flere frisører krever godkjenning fra foreldrene for å farge håret til de som er under 16 år på grunn av stoffer i hårfarge som blant annet kan gi allergiske reaksjoner.