27. juni 2020
Gaming
Hei, jeg har litt problemer her hjemme hos fosterforeldre. Jeg sa opp en sommer jobb for jeg trivdes ikke med arbeidsoppgavene mine det ble for lange dager å det passet ikke til meg. Da tok fostermor nette så jeg ikke får spilt noe i så så lenge selvom det er min hobby å det eneste jeg liker å drive med i sommer. Jeg har ingenting annet å gjøre så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Så når jeg skulle vært på jobb som hun sier er 30-timer uka så får ikke jeg ha nett. Føler de r i mot gaming.

Tema: Fritid
Hei!
Vi skjønner du synes dette er kjedelig. Fosterforeldrene dine har lov til å bestemme sånne ting. Samtidig skal de gjøre det som er best for deg, og ta hensyn til dine meninger.
Vårt råd er at du snakker med fostermoren din og ser om dere kan bli enige om en løsning som passer begge. Det kan hende hun er redd det skal bli for mye gaming i ferien siden du ikke har en jobb, og at hun tenker det vil være bra for deg å ha noe annet å gjøre. Samtidig er det viktig at hun hører på deg og at du får gjøre noe du har lyst til. Kanskje kan dere bli enige om en løsning der du kan få spille litt, mot at dere kan finne på en annen aktivitet du kan gjøre i tillegg? Kanskje du kan finne en ny jobb du liker bedre, en sport eller bli med i en organisasjon? Noen kommuner arrangerer også sommeraktiviteter for barn og unge. Du kan spørre fostermoren din om hun kan hjelpe deg å undersøke litt hva som finnes, for eksempel på kommunen sine nettsider.
Hvis du skal prate med henne kan det være lurt å forberede seg litt. På denne siden har vi laget tips til hvordan du kan ha en litt vanskelig samtale med en voksen.
Vi håper dere finner en god løsning, og at du får en fin sommer!