8. januar 2020
Fysisk helse
Hei. Jeg lurer på hvor mye fysisk aktivitet i uka er bra for en 13 år gammel jente? Foreldrene mine tvinger meg til å gå på 5 treninger i uka, som tilsvarer 4 timer i uken. Jeg har gjerne lyst til å slutte på noe, men de sier at 5 treninger er lite, og at jeg er lat, men jeg synes det er nokså krevende og hardt. Pluss at jeg har gym på skolen, 2 timer i uka, så det blir jo mye.

Tema: Bli hørt
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Vi kan ikke gi deg noe svar på hvor mange timer med trening i uka som sunt eller usunt. Det kommer nok an på idretten du driver og hvordan du trives med aktivitetene dine. Hvis du vil vite litt mer om hva som er sunt av trening, så kan du kanskje snakke med helsesykepleier på skolen din.
Vi forstår at du synes det kan være mye å trene 5 dager i uka. Det tar jo en god del av fritiden din. Du bør snakke litt med foreldrene dine om dette. Fortell hva du har lyst til og hvilke aktiviteter du ønsker å prioritere. Det kan jo være et viktig poeng at du fortsetter med noe av det du gjør, men ikke nødvendigvis alt.
Det er ikke alltid så lett å legge frem sine egne meninger for foreldre og andre voksne når du i utgangspunktet vet at dere er uenige. Vi hos Barneombudet har laget en side som heter «Den vanskelige samtalen med en voksen». Her vil du finne råd og tips om hvordan du kan forberede deg til å ta opp noe som du synes er vanskelig å snakke om.
Uansett har du rett til å bli hørt og du har rett til å si din mening i saker som handler om deg. Jo eldre du blir jo mer skal du få bestemme selv. Les mer om dette her
Vi håper du finner ut av dette sammen med foreldrene dine.