7. desember 2017
Dette spørsmålet og svaret er over 2 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Fritidsaktiviteter
Hei jeg er en jente på 12 år og har lurt på dette veldig lenge. Må man gå på fritidsaktiviteter?

Tema: Fritid
Hei,
Takk for at du skriver til oss!
Nei, du er ikke nødt til å gå på fritidsaktiviteter. Men det kan være en fin måte å lære seg ting man ikke lærer på skolen, og en fin måte å være sammen med venner på.
Selv om det ikke står i en lov at man må være med fritidsaktiviteter, kan det hende at foreldrene dine bestemmer at du må være med på noe. Det kan hende de bestemmer det fordi de mener det er best for deg. Vi synes det er lurt at du også får være med på å bestemme hva du skal være med på, og hvor mange aktiviteter du skal være med på.
Du har rett til å si din mening, og til å bli hørt. Det gjelder også hjemme. Du har også rett til en hverdag uten stress – altså uten for mange aktiviteter, hvis du synes det blir stressende.