23. januar 2020
Fritidsaktiviteter
Hei.
Jeg har et problem og det er at foreldrene min ikke vil betale for fritidsaktivitetene mine. De har nok av penger og lillesøstera mi får gå på hva hun vil. (I dag driver hun med håndball, piano og dans hver uke). De har virkelig ingen god grunn til å nekte meg å drive med det jeg vil, de har masser av penger og når jeg spør om en god forklaring om hvorfor De ikke vil støtte fritidsaktivitetene mine har de ingen gode svar. Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har rundt dette.

Tema: Familie Fritid
Hei!
Så fint at du skrev til oss. Vi har fjernet navnet ditt fra spørsmålet, sånn at folk ikke skal vite hvem du er.
Det høres ikke greit ut at søsteren din får være med på flere fritidsaktiviteter, mens du ikke får være med på de du vil. Du har rett på en meningsfull fritid, og foreldrene dine skal hjelpe deg med å få det. Du og foreldrene dine bør bli enige om hva slags aktiviteter du kan ha, og foreldrene dine må høre på din mening om dette. Det betyr ikke at du har krav på at de skal betale for fritidsaktivitetene dine, men når de gjør det for søsteren din, bør de forklare for deg hvorfor du ikke får det samme.
Hvis du syns det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om dette, kan du se litt på denne siden for tips til hvordan du kan gå frem.
Lykke til!