25. mai 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Fosterfamilie
Hei, jeg bor i fosterfamilie. Det er vanskelig innimellom. Kan dere hjelpe meg?

Tema: Fosterhjem
Hei,
Takk for at du skriver til oss. Vi vil gjerne hjelpe deg!
Det er mange ting som kan være vanskelig når man bor i fosterhjem. Siden vi ikke vet helt hva som er vanskelig for deg, kan det hende vi ikke svarer på akkurat det du lurer på. Hvis du ikke får svar på det du lurer på, kan du sende oss et nytt spørsmål.
Når man har det vanskelig, er det viktig å snakke med noen om det. Du kan snakke med fosterforeldrene dine, kontaktpersonen din i barnevernet, med helsesøster eller en annen voksen du stoler på.
Når du bor i fosterhjem har du rett til å bli hørt av fosterforeldrene dine. Du kan snakke med dem om vanskelige ting. Du skal også ha en egen saksbehandler som skal besøke deg fire ganger i året for å se om du har det bra. Hvis du trenger å snakke med saksbehandleren din ellers, kan du ringe til barnevernet der du bor.
Vi har laget noen tips til hvordan snakke med voksne om vanskelige ting. Kanskje de tipsene kan være nyttige for deg? Du finner tipsene her.
Vi har også skrevet litt om hva et fosterhjem er, og hvilke rettigheter barn har når de bor i fosterhjem på våre nettsider: Lenke til side om fosterhjem.
Fikk du svar på det du lurte på? Hvis ikke, kan du sende oss et nytt spørsmål. Du kan også ringe oss mellom 9 og 15 på hverdager, og spørre om å få snakke med en av rådgiverne hos Barneombudet. Nummeret til Barneombudet er 22 99 39 50. Si at det handler om fosterhjem.