31. mars 2020
Flytte ut
Kan jeg flytte ut når jeg er 13 år?
Jeg trives ikke hjemme og tror jeg hadde hardt et bedre liv hvis jeg hadde flyttet ut.
Jeg hater den ene forelderen min og tror hun gjør det samme. Har aldri likt hun. Den andre forelderen min liker jeg. Jeg elsker hun og tror hun gjør det samme.
Jeg har lyst å bo med hun som elsker meg ikke hun som hater.
Kan jeg bo med den ene forelderens min og ikke den andre?

Tema: Familie
Hei,
Fint du kontakter oss.
Som barn har du rett til god omsorg av foreldrene dine. Les mer om god omsorg i familien
Vi vet ikke helt om foreldrene dine bor sammen eller om du bor to forskjellige steder. Hvis foreldrene dine ikke bor sammen, så skal de ha en avtale om hvor du du skal bo og hvem du skal være sammen med i de ulike feriene dine. Hvis denne avtalen ikke fungerer, så må foreldrene dine bli enige om å endre den. Da kan de få hjelp av familievernkontoret les mer her
Foreldrene dine skal lytte til hva du mener og legge vekt på det. Siden du er 13 år skal det du mener få ganske stor betydning. Men det er foreldrene dine som bestemmer til slutt.
Vi synes du skal snakke med noen voksne du stoler på om hvordan du har det. Det skal ikke være slik at du ikke har det bra når du er sammen med en voksen som egentlig skal ta vare på deg.
Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge 116 111. Her kan du snakke med noen trygge voksne om hvordan du har det hjemme.
Hvis du ikke fikk svar på spørsmålet ditt, så ta kontakt med oss igjen.