11. desember 2018
Flytte
Hei! Jeg er 17 år, og jeg lurte på om jeg kan flytte hjemmefra, og eventuelt hvem jeg skal spørre om hjelp til å flytte. Mine foreldre er ikke akkurat så snille. De er voldelige, og de har vært det så lenge jeg kan huske. Pappa har også seksuelt trakassert meg flere ganger. Det er ikke bare fysisk missbruk, men også en del psykisk. Mamma kaller meg foreksempel for hore fordi kjæresten min er et år eldre en meg. Får en stund siden kontaktet jeg barnevernet i håp om at de kunne hjelpe meg, men neida, det kunne de ikke. De satt meg i et beredskaps hjem i noen månder, men ettersom mine foreldre nektet for det de har gjort mot meg ble jeg flyttet hjem til foreldrene mine igjen. Jeg takler ikke kombinasjon av skole og hjemme. Måten jeg blir behandlet på hjemme går utover min skole hverdag. jeg klarer ikke å konsentrere meg på skolen, og jeg sliter nå veldig mye med fraværgrensen. Jeg tror skolen ville vært en god del lettere om jeg fikk flyttet inn på hybel. Akkurat nå er ikke penger problemet med å flytte ut, jeg har en jobb, og jeg har spart opp 46 000 til start får å flytte ut. Jeg vet til og med om en hybel jeg kan flytte inn i. Problemet nå er jo at foreldrene mine ikke lar meg flytte ut, og barnevernet sier bare at de ikke kan hjelpe, fordi bilder av blåmerker ikke er nok bevis på at foreldrene mine er voldelig. Så mitt spørsmål er om jeg er nødt til å bo hjemme til jeg blir 18 år å da risikere å misslykkes på skolen, eller om det finnes noen andre en barnevernet som kan hjelpe meg, og hvordan jeg kan kontakte dem. Jeg klarere ikke bo hos foreldrene mine, jeg er på vippepunktet til å gi opp. Hver gang jeg har spurt om hjelp har jeg bare fått beskjed om at å ha blåmerker over hele kroppen ikke er bevis nok, det at jeg har venner som har sett at jeg blir slådd ikke er bevis nok. Om jeg ikke kommer meg bort fra mine foreldre snart kommer ikke jeg til å takle livet mere, og jeg er redd får hva jeg kan komme til å gjøre mot meg selv om jeg ikke får hjelp snart.
Så håper på at dere kan si hvem andre en barnevernet som forhåpentligvis kan hjelpe meg

Tema: Familie Vold
Hei!
Det du forteller om er ikke greit. Ingen skal oppleve at de blir utsatt for vold hjemme, verken fysisk eller psykisk. Barnevernet har ansvar for å hjelpe deg når du har det sånn hjemme.
Dessverre er det sånn at barnevernet har vanskelig for å komme i posisjon til å hjelpe deg når foreldrene dine ikke ønsker det. En sak om å overta omsorgen for deg med tvang, vil være krevende og ta lang tid. Vi lurer imidlertid på om barnevernet har tilbudt seg å hjelpe deg med å forhandle med foreldrene dine, slik at det går an å få til en løsning hvor du får flytte på hybel?
Et annet kontor som kan være til hjelp er familievernkontoret. Deres jobb er å hjelpe familier som har det vanskelig sammen. De kan hjelpe deg til å snakke med moren og faren din på en måte som gjør at de kanskje går med på at du flytter. Familievernets tjenester er gratis, og de kan ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil. Nettopp dette er viktig, fordi det kan oppleves av foreldrene dine som mindre truende enn barnevernet.
Vi synes du skal forsøke å ta kontakt med familievernkontoret der du bor, og be dem om hjelp til å bli enig med foreldrene dine om en løsning, slik at du kan flytte på hybel.