24. juni 2019
Familie og søsken
Hei. Jeg opplever hjemme at mamma sier fryktelig mye om meg til alle andre, snakker med meg og mine problemer og private saker på jobben. Så jeg lurer på om hun har lov til å snakke om mine personlige problemer og vanskeligheter til andre som kundene hennes? Har hun lov til å si hvor jeg er og hva jeg gjør til resten av familien når jeg har tydelig sagt at jeg ikke vil at hun skal det?

Tema: Privatliv
Hei!
Moren din skal ikke dele ting om deg som du ikke synes er greit. Alle barn og unge har rett til privatliv. Det står i barnekonvensjonen artikkel 16 og i den norske grunnloven § 104.
Det er fint at du spør oss om dette. Mange barn og unge opplever at foreldre deler ting om dem som de ikke liker, og det er ikke greit.
Det er dessverre ingen som kan hindre moren din i å gjøre dette dersom hun likevel vil det. Men kanskje er det bare fordi hun ikke tenker seg om? Da kan det hjelpe om du viser henne det vi har skrevet her. Det står også litt om dette på nettsidene våre.
En god leveregel er at det man ikke ville delt om seg selv, det skal man heller ikke dele om andre. Og egentlig er det du som bestemmer hva som skal deles om deg.
Vi håper det bare skyldes ubetenksomhet fra moren din og at dette ordner seg!