30. september 2019
Familie
Jeg har enden i en problem der foreldrene mine tvinger meg til å slå opp med typen min og det vil jeg ikke. De sier at eg kan ikke treffe han og kan ikke være sammen med han uansett hva og det vil jeg ikke men de tvinger meg imot min egen vilje. Hva kan jeg gjøre?

Tema: Familie
Hei,
Fint du kontakter oss.
Når du er 17 år så bør foreldrene dine i utgangspunktet ikke blande seg inn i hvem du er kjæreste med. De bør derfor ha gode grunner for å reagere slik de gjør her. Det er likevel greit å vite at så lenge du er under 18 år, så har foreldrene dine ansvaret for deg.
Hvis du mener foreldrene dine ikke har noen gode grunner for å reagere slik de gjør, så må du be dem om en forklaring. Synes du det er vanskelig, så har vi laget en side som heter «Den vanskelige samtalen med en voksen»
Vi har også en samle side hvor du kan lese mer om dine rettigheter i familien og hjemme.
Opplever du situasjonen hjemme som sterk sosial kontroll, så må du be om hjelp. Du kan da snakke med en lærer du stoler på eller helsesykepleier på skolen. Du kan også kontakte Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111