13. mars 2019
Energidrikk-Aldergrense
Hei.
Jeg er en gutt på 14 år som lurer på hva aldergrensen på energidrikker er.
Jeg mener sjølv at det burde være en aldergrense på det, men at den burde være på 13-14 års alderen, Hva synes dere?

Tema: Aldersgrense
Hei, og takk for at du skriver til oss.
I Norge er det i dag ikke noen aldersgrense på energidrikker, men helsemyndighetene anbefaler at barn ikke skal drikke det. Dette er fordi det finnes stoffer i energidrikkene som kan være skadelige. Derfor er det også noen butikker som har valgt å sette en aldersgrense for å selge energidrikk.
Flere andre land har 18 års aldersgrense. Barneombudet har ikke noen mening om aldersgrense på energidrikker, men vi syns det er fornuftig at barn og ungdom ikke skal drikke mye energidrikke.