5. juni 2019
Elsykkel og mamma
Hei. Jeg har snakket med mamma om og kjøpe meg elsykkel. Har snakket med mormor om jeg kan bruke sparepenger på det. Hun sier helt greit men at jeg skulle snakke med mamma. Jeg gjør det. Hun blir altid sur. Sier at jeg argumenterer for mye. Og at jeg aldri hører på henne. Jeg drar på skolen hver dag. Kommer hjem til det jeg føler er noen som egentlig ikke vill ha meg der… ja. Vi er hyggelige rundt middagsbordet. Men ellers når vi snakker 1-1 så er vi nesten altid sure på hverandre.

Tema: Familie
Hei!
Så fint at du skriver til oss om dette. Vi forstår godt at det er kjipt å føle at det er dårlig stemning i familien.
Det er bra at du setter ord på det du føler. Tror du mammaen din vet hvordan du har det? Kanskje hun også synes dette er vanskelig?
Vi tror det kan hjelpe at du og mammaen din snakker ordentlig sammen. Da kan begge fortelle hvordan dere opplever situasjonen, og finne ut hva dere kan gjøre annerledes for at ting kan bli bedre.
Det er ikke alltid så lett å få til en god samtale når man er sure på hverandre. Da er det viktig at dere forbereder dere. Målet med samtalen bør være å bli enige om hva som må til for at dere skal få det bedre sammen. Vi har laget noen tips til samtale med de voksne som du kan se på. Hvis du tror det hjelper å ha med noen andre, kan du jo for eksempel be mormor om å være med. Det kan også være til hjelp å vise moren din det du har skrevet til oss, og svaret du har fått.
Vi håper det løser seg! Lykke til!