14. juni 2019
drikke
Jeg lurer på om lærerern har lov til å nekte deg å gå på do i timen. Vi for ikke lov å må gjøre det i friminuttet. men jeg må nesten aldri på do i friminuttet og får ikke konsentrert meg i timen. Av og til hender det at læreren gir lov til en annen person og den for lov å gå på do men ikke sndre. er dette lov?

Tema: Skole
Hei,
fint at du kontakter oss.
Det er læreren sitt ansvar å passe på at elevene er tilstede i timen. Er det slik at en elev har behov for å gå på toalettet i timen, så bør læreren gi lov til det. Det gjelder for både gutter og jenter.
Hvis noen går på do hele tiden, så vil det forstyrre ganske mye og ødelegge undervisningen for de andre. Det kan være en av årsakene til at læreren nekter noen, men ikke alle, å gå på do i timen.
Du kan be læreren din om en begrunnelse på hvorfor hun eller hun har en slik regel. Er du ikke fornøyd med svaret, så foreslår vi at du tar kontakt med rektor. Du kan også bruke elevrådet til å ta opp saken med rektor.