3. april 2019
Dele rom
Hei!
Tidligere i år måtte ei venninde av meg flytte inn sammen med meg å min familie.
Jeg må nå dele rommet mitt med henne ja sengen også faktisk. Dette er ikke noe jeg ønsker, de sier dette ikke er permanent men vi vet ikke når hun flytter ut igjenn.
Jeg føler ikke jeg får nok tid får meg selv eller nok hvile, har foreldrene mine lov til å plassere åss begge på et rom/ i samme seng når jeg ikke ønsker dette?

Tema: Familie
Hei og takk for at du skriver til Barneombudet!
Vi skjønner at det kan være vanskelig å dele rommet sitt med en som vanligvis ikke bor sammen med familien din.
Vi vet ikke hvorfor venninnen din bor hos dere. Men når du føler det sånn som du gjør, kan det være lurt at du snakker med moren og faren din om situasjonen, og forteller de hvordan det er at venninnen din bor på samme rom som deg. Du kan jo høre med de hva som skal skje videre og hvor lenge venninnen din skal bo hos dere? Hvis det bare er for en kort periode, så kanskje det kan være enklere for deg?
Dersom det er snakk om at venninnen din skal bo hos dere lenge, så er det lurt at du forsøker å forklare foreldrene dine at dette er vanskelig for deg. Foreldrene dine skal alltid lytte til deg og fordi du er fylt 12 år må de legge stor vekt på det du mener. Kanskje dere sammen kan komme frem til en løsning som fungerer for alle?
Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine om dette, så kan det være en ide å snakke med noen andre først. Dette kan for eksempel være en venn/venninne, en lærer, en trener eller helsesykepleier (helsesøster) på skolen. Vi har også laget noen tips til hvordan man kan snakke med voksne om vanskelige ting. Disse finner du her.
Vi håper dette ordner seg.