13. desember 2019
brudd på privatliv
hei, jeg har en kompis på 17 år. kjæresten scanner gjennom hele mobilen mens han sover å leser hans private meldinger osv. han gir ikke henne tilgang og vil ikke at hun skal gjøre det. er ikke dette et brudd på privatlivs loven?

Tema: Privatliv
Hei og takk for at du skriver til oss!
Det er eier av mobilen som selv bestemmer over denne. Det betyr at andre ikke har rett til å se på mobilen, dersom eier selv ikke ønsker dette. Det gjelder også dersom det er kjæresten som ønsker å se på mobilen. Dersom han ikke samtykker til at hun skal se på mobilen har hun heller ikke adgang til dette.
Vi vil anbefale at kompisen din snakker med kjæresten sin om dette og forklarer hvorfor han ikke ønsker at hun skal se på mobilen hans, mens han sover. Han kan også vurdere å bytte kodelås, slik at hun ikke kommer seg inn på mobilen.