14. oktober 2019
Bestevennen min blir baksnakket av andre
Bestevennen min blir baksnakket og ertet av andre spesielt en person.
Dem går også på trening sammen som denne personen blir slått og sparket av hun ene.
Hun blir lei seg og hun skulle egentlig vært med meg hjem men orker ikke itilfelle hun eller jeg får noen stygge meldinger osv.
Hvordan kan jeg hjelpe henne? Det er nesten bare jeg som støtter henne nå og som ikke tror på disse ryktene.
Hvordan kan jeg få det til og stoppe før det er forsent?

Tema: Mobbing
Hei! Veldig fint at du har tatt kontakt med oss.
Du har ei venninne som opplever å bli mobbet og du har lyst å hjelpe henne, men vet ikke hvordan. Utrolig bra at du bryr deg og ønsker å være en god venn. Alle skal har rett til å  føle seg trygge på skolen!
Vi vet ikke hva du har prøvd for å hjelpe henne, men først og fremst skal du vite at det ikke er ditt ansvar å passe på at hun ikke blir mobbet, det er de voksne sitt ansvar. Men det at du bryr deg om henne og er der for henne betyr nok mye.
For å få slutt på mobbingen kan det være nødvendig å fortelle noen voksne om hva hun opplever og hvordan hun  har det.
Kanskje en start kan være å snakke med venninnen din om det hun opplever,(hvis du ikke allerede har gjort det) og høre om hun ønsker de voksnes hjelp? Mange synes det er vanskelig å si fra. Det kan derfor være en bra måte å hjelpe venninnen din på å støtte eller være med henne hvis hun vurderer å fortelle læreren, helsesøster eller kanskje foreldrene om mobbingen. Du kan også fortelle hva du har sett og/eller hørt i forbindelse med mobbingen.
Et barn som forteller voksne på skolen om det alvorlige som skjer, skal bli tatt på alvor. Loven sier at elever skal bli beskyttet mot å bli mobbet på skolen. Alle barn har rett til å få hjelp slik at mobbingen stopper. Du kan lese mer om rettigheter i skolen her:
barneombudet.no/dine-rettigheter/mobbing/mobbing-pa-skolen-2/
Om du har lyst eller behov for å se på flere alternativer eller snakke, så kan du ta kontakt med ung.no på chatten www.snakkommobbing.no . Der kan du snakke helt anonymt, uten at noen vet hvem du er. Den er åpen fra mandag til torsdag fra kl 15-21 og søndag fra kl 16 – 21. Du kan også tipse venninne din om denne nettsiden hvis hun ønsker noen å prate med helt anonymt.
Alle skulle hatt en venn som deg! Lykke til!