15. mai 2020
barnevernet
hei. jeg er i en veldig tung og vanskelig situasjon med barnevernet.har vært i bv to ganger. Første gangen var i 4 klasse da søstera mi var gravid og da kom til hjem til oss og søstera mi bodde hos oss da.. barnevernet gikk bare inn i huset, mamma var oppe å dusja, jeg ble kasta ut av kjøkkenet og kjefta på av barnevernet, så jeg har traumer etter det. og når mamma kom ned så ble jo hu sur (noe som er forståelig) da mente barnevernet at jeg ikke kunne være i et hus hvor folk er så sure osv. Andre gange var i 8 for ikke så lenge siden..vi hadde vært på samvær og da var jeg stille og holdt meg litt bak fordi jeg var redd osv og da mente tilsynsføreren at jeg ikke hadde det bra hjemme osv.og jeg har det supert hjemme og mamma eller pappa er ikke sure hele tiden.. de ble sure den ene gangen fordi barnevernet gikk bare inn i huset. Søstera mi fikk en baby og når den var noen med gammel, så kom barnevernet og henta den. De sa at det var fordi at hu hadde flakking i blikket og da mente de at hu ble banka osv. Nå 5 år senere så har de funnet ut at det er barne autisme, men de holder henne fortsatt og vi får ikke NOE samvær.
Hva kan jeg gjøre ?
Hilsen en redd 15 åring

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Så leit å høre at ting er vanskelig for deg.
Når du er 15 år så er du å regne som en part i barnevernsaken, og du har flere rettigheter. Du har blant annet rett til å se papirene som handler om deg, og du har rett til å få oppnevnt advokat.
Det er vanlig at barnevernet er de som finner advokat. Hvis du ikke vil at de skal finne advokat til deg, kan du finne en selv. Du kan søke etter advokat på Advokatforeningen sin hjemmeside. Der kan du finne en advokat i nærheten av der du bor, og kan ringe for å spørre om de kan hjelpe deg.
Et advokatfirma i nærheten vet sikkert også om noen advokater som er gode med saker om barnevern og ungdommer.
Lenke til Advokatforeningens hjemmeside
På denne siden finner du mer om dine rettigheter i barnevernet.