7. juni 2019
Barnevernet
Hei, jeg er en gutt på 15 og er under barnevernets kontroll. De sa jeg kan kreve ting av de?? Hva mener de med det? Hun forklarte ar jeg feks kan kreve en Mac til vgs osv, men hva mer kan jeg kreve og hva?

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Det er ikke slik at man kan kreve hva man vil av barnevernet. Hvis det er barnevernet som har omsorgen for deg, og ikke dine foreldre, har de ansvar for at du får dekket nødvendige utgifter. En egen PC må i dag anses som nødvendig for en ungdom.
Hvis du bor i fosterhjem, så får fosterforeldrene dine penger fra barneverntjenesten hver måned som skal gå til mat, klær, lommepenger, telefon, ferie og fritidsaktiviteter. Fosterforeldrene dine bestemmer hvordan disse pengene skal brukes, akkurat som andre foreldre bestemmer over barna sine. Hvis du bor i fosterhjem, anbefaler vi at du hører med fosterforeldrene om de kan kjøpe PC til deg. Fosterforeldrene dine kan også søke om penger fra barneverntjenesten til ting som koster ekstra mye.
Hvis du bor på institusjon, så må du prate med de som jobber på institusjonen. De kan hjelpe deg å ta kontakt med barneverntjenesten for å få penger til en PC.