4. juni 2019
Barnevernet
Hei! Sist gang jeg snakket med psykolog ble det en sak i barnevernet. Om jeg snakker med psykolog når jeg er 18, kan barnevernet blande seg da? Hva skjer om man har mindre søsken?
Jente 17

Tema: Barnevern
Hei,
Fint at du kontakter oss. Det er bra at du snakker med psykologen dersom du ikke har det godt.
Barnevernet har i utgangspunktet ansvar for barn mellom 0 – 18 år, og når du er 18 år har ikke barnevernet ansvar for deg lenger. Men har du hatt barnevernstiltak fram til du er fylt 18 år, så kan du også få det som kalles ettervern fram til du er 23 år. Men dette er ikke noe du må ta imot, det er frivillig.  Les mer om ettervern.
Har barnevernet grunn til å tro at søsknene dine ikke har det bra i familien din, så skal de vurdere om de trenger tiltak som kan hjelpe dem.
Vi har laget en samle side som heter Barnevernet. Vi tror du kan ha nytte av å lese litt mer her.
Vi håper du får den hjelpen du trenger. Lykke til.