2. april 2019
barnevernet
hei jeg er 16 år gammel og bor nå i beredskapshjem. har jeg rett til å velge selv om jeg vil dra hjem nå? å har jeg lov til å kreve hybel ettersom de har sagt til meg at jeg har lov å bo i hybel etter jeg er blitt 16? trenger svar

Tema: Barnevern
Hei,
Fint at du kontakter oss.
Du kan ikke bestemme selv om du kan flytte hjem eller på hybel. Hvis du ikke har det bra hjemme, så kan barnevernet ta avgjørelser om hvor du skal bo fram til du er 18 år. Barnevernet skal snakke med deg og høre hva du mener, ønsker og tenker om saken. De må også fortelle deg grunnen til at de har bestemt at du må være under barnevernets omsorg og hvilke tiltak de setter i gang for at du skal ha det bra.
Men når du er fylt 15 år, kan du klage på en akuttplassering. Du kan få hjelp av en advokat til dette om du ønsker det. Du kan også ta kontakt med Barnas jurist, som kan gi gratis rettshjelp til barn og unge under 25 år.
Om du ønsker å flytte på hybel, synes vi du bør ta en samtale med saksbehandleren din om dette.
Vi hos Barneombudet har laget en samleside som heter Barnevernet. Her vil du finne en oversikt over de ulike rettigheter du har når du er under barnevernets omsorg.
Vi håper dette ordner seg for deg.