5. april 2019
barnevern
hvis jeg vil at foreldrene mine skal bli fratatt omsorgen, kan barnevernet bare ignorere det? og slå seg til ro med at de har samtykket til plassering? greien er jo at ja jeg bor ikke lenger med dem og takk gud for det men de kan jo fortsatt bestemme over meg og de får jo masse informasjon og sånn om meg og det er ikke greit for meg. men barnevernet trodde ikke på meg da jeg fortalte om volden hjemme og da de ikke hørte så sluttet jeg å fortelle mer og nå tror de bare alt er atferd men jeg har det jo drittøft fordi disse menneskene ødela oppveksten min. jeg greier ikke stole på barnevernet eller noen når jeg vet at foreldre fremdeles kan se alt som skjer, sies og gjøres

Tema: Barnevern
Hei!
Vi forstår godt at du synes det er vanskelig at foreldrene dine fortsatt skal få så mye informasjon om deg og ha mye å si i livet ditt når du opplever at de har sviktet deg. Barnevernet kan ikke ignorere deg, de skal høre på deg og ta det du sier på alvor. Det høres ut som du har opplevd å ikke bli hørt og tatt på alvor mange ganger. Det er ikke greit. Siden du er 15 år kan du få innsyn i saken din hos barnevernet og vurdere å klage til fylkesmannen på at du ikke har blitt hørt.
Vi vet ikke nok om saken din til å svare ordentlig på spørsmålet ditt om omsorgsovertakelse. Du kan uansett ikke kreve at barnevernet overtar omsorgen for deg. Hvis du er plassert på grunn av atferd, skal det nok ganske mye til at barnevernet fremmer en ny sak om omsorgsovertakelse, så lenge du ikke bor hjemme.
Vi tror det er lurt at du kontakter advokaten din eller får gratis hjelp hos Barnas jurist til å se på saken din. Da kan du få noen gode råd om hva du kan gjøre og hva som er mulig å få til sånn som situasjonen er nå.