22. januar 2019
Artikkel 16 brudd på privatliv
Hvis kjæresten min sine foreldre krever passord til mobilen hans og leser alle meldinger når det passer seg, og dette gå altså ut over meg og mitt privatliv ettersom jeg og kjæresten har sendt private bilder til hverandre. Kan jeg anmelde dette ? Isåfall hvordan?

Tema: Privatliv
Hei, og takk for at du tar kontakt med oss.
Du skriver ikke alderen til kjæresten din, men vi går ut fra at han er under 18 år.
Barn og unge har rett til privatliv. Det står i barnekonvensjonen artikkel 16. Barn og unge har også rett til beskyttelse av sitt privatliv overfor foreldrene. Det er først når foreldrene har grunn til å være bekymret at de kan gripe inn og gå gjennom barnas mobil.
Foreldre har ansvar for barn til de fyller 18 år, og de skal følge med på at de har det bra. De skal altså beskytte barna sine hvis de mener noe er skadelig for dem. De kan for eksempel spørre om koden til mobilen, hvis de har mistanke om at barnet gjør noe som er skadelig eller farlig, for barnet eller andre.
Du kan lese mer om når foreldrene kan kreve passord på ung.no.
Det betyr at foreldrene til kjæresten din ikke kan sjekke hva han gjør på mobilen med mindre de har en veldig god grunn til det. Det kan være at de er redde for at han blir mobbet, mobber andre, ruser seg eller er involvert i kriminelle eller andre alvorlige ting. Da skal de snakke med ham om det, og forklare hvorfor de må få se gjennom mobilen.
Når det gjelder din rett til privatliv, så er det riktig at du også har det. Ungdom skal kunne ha hemmeligheter, og det er ikke greit at foreldrene hans ser på bilder av deg. Likevel er det alltid sånn, at når du sender bilder, tar du en risiko om at de blir sett av andre. Selv når du deler med en kjæreste, må du vurdere risikoen ved at du mister kontrollen over hvem som ser bildene av deg.
Bilder av deg hvor du er naken eller lettkledd vil falle inn under reglene i straffeloven om bilder som seksualiserer barn (under 18 år). Det er svært strenge regler om å ta, ha og dele slike bilder. Vil du vite mer kan du se på Politiets sider Delbart?.
Det er ingen steder du kan anmelde brudd på privatlivet. Når det gjelder hva som er straffbart, tror vi ikke det vil gjøre saken bedre for noen av dere om politiet blir involvert.
Foreldrene kan altså ikke sjekke mobilen bare fordi de er nysgjerrige. De skal respektere at dere vil holde enkelte ting for dere selv. De skal snakke med ham, eller dere, hvis de er bekymret eller trenger å sjekke noe.
Vi anbefaler at kjæresten din, eventuelt sammen med deg, tar en ordentlig prat med foreldrene hans. Mange synes det er vanskelig å snakke med foreldrene om tema som dette. Vi har laget noen tips til hvordan man kan ta opp vanskelige tema, som du kan lese her. Dere kan eventuelt vise dem det vi har skrevet her.
Vi håper det ordner seg.