7. januar 2020
Arrangert ekteskap eller tvangsekteskap?
Hei. Venninnen min tror jeg trenger hjelp. Hun er snart 18 og det er jeg også. Hun sier at hun er litt bekymret for at foreldrene hennes "skal gifte henne bort" og mennene i familien maser på Messenger om det. Hun "får" ikke gjøre som hun vil mtp utdannelse heller. Hun vil ikke til helsesøster fordi den helsesøsteren vi har har hun dårlig erfaring med. Er det noe sted vi kan få hjelp og spørre om det er reell fare? Og hva er egentlig forskjellen på arrangert ekteskap og tvangsekteskap? Hva er spesielle faretegn eller risikoer jeg bør vite om?

Tema: Familie
Hei!
Så fint at du tok kontakt med oss. Arrangert ekteskap er når noen andre, ofte foreldrene, finner en person de tenker at barnet deres kan gifte seg med. Når det er arrangert ekteskap, har de som giftet seg fått mulighet til å velge om de vil eller ikke vil gifte seg med den personen foreldrene har funnet.
Tvangsekteskap er når noen andre bestemmer hvem man skal gifte seg med, og man ikke kan si nei. Tvangsekteskap er ikke lov i Norge, og noen velger derfor å sende barna til foreldrenes hjemland for å gifte de bort der.
Det er veldig fint at venninnen din oppsøker hjelp hvis hun er redd for å bli tvangsgiftet. På denne siden kan dere finne mer informasjon om tvangsekteskap, og hvem man kan kontakte for å få hjelp.
Vi håper venninnen din får den hjelpen hun trenger.