25. januar 2019
annerledes
hei barneombudet jeg har mollusker og føler at folk unngår meg for det og det liker jeg ikkje vi har tatt det opp med klassen men det funka ikkje hva gjør jeg

Tema: Mobbing Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Det er leit at det ikke har hjulpet at dere har tatt opp med klassen at du føler deg utenfor og annerledes fordi du har mollusker. Sånn skal det ikke være. Det er mange barn som har mollusker, og heldigvis går det over. Uansett skal ingen stenge deg ute, da er det viktig at skolen tar dette på alvor og gjør noe med det.
Alle barn har rett til å ha det bra og være trygg på skolen, og alle skal være med. Det er de voksnes ansvar for å forhindre at du blir utestengt eller at andre unngår deg. På skolen er det rektor sitt ansvar at du får det bedre. Du kan lese her hva rektor skal gjøres.
Utfra det du skriver vet vi ikke om du eller foreldre dine allerede har fortalt til rektor hvordan du har det og hvem som tok det opp med klassen. Det er derfor viktig at du eller foreldrene sier fra til rektor om det du opplever eller forteller ham eller henne at det som har blitt gjort ikke har hjulpet.
Om rektor ikke ordner opp i det eller dere er ikke fornøyde med hjelpen dere for, kan dere klage til Fylkesmannen. Det kan du også lese på Barneombudets webside om hva rektor skal gjøres.
Vi håper at det ordner seg for deg og at du får det bedre på skolen.