4. april 2019
anklaget for tyveri
Hei, for noen uker siden tok jeg og noen venner tomflasker fra en hylle i ett klasserom på skolen. Vi tok det som at det var søppel og hadde planer om å pante flaskene i ettertid. Dagen etter fikk vi høre av en klasse at vi hadde stjålet flaskene deres og at de hadde bevis på at vi hadde gjort dette. Klassen sa at en lærer hadde sett oss med flaskene og at de hadde videobevis fra et overvåkningskamera. De kom også med truende setninger som “jeg vet hvor du bor”. Etterhvert krevde de penger som de mente vi skulle fått av å pante flaskene. Vi forklarte at vi ikke hadde pantet flaskene og derme ikke fått noen økonomisk gevinst av det de mente var å stjele. Når vi tok flaskene gjorde vi dette verken for å irritere eller for å ødelegge, hensikten var heller ikke å stjele. Vi fikk aldri økonomisk gevinst av flaskene siden vi aldri pantet de, de ble satt i en pose utenfor klasserommet og forsvant uavhengige oss. Nå, flere uker etter hendelsen har de sagt fra til lærere som ofte tar dette opp med oss. Vi forklarer hver gang at vi ikke har gjort noe galt og at vi ikke har penger å gi tilbake. Fordi lærerne ofte tar opp dette under undervisninger blir vi ofte avbrutt, det har derfor begynt å gå ut over vår læring. Problemet ser ikke ut til å bli løst siden alle lærere og ledere på skolen ser ut til å være på lag med klassen, vi vet derfor ikke hva vi nå skal gjøre for å få en stopp på hele saken. Det er viktig å tenke over at dette har skjedd på en offentlig skole og at vi ikke har gjort annet enn å ta søppel. Siden dette har skjedd på en skole betyr det også at klassen har overvåket oss ulovlig om det stemmer at de har gjort dette.

Tema: Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Vi foreslår at dere snakker med læreren eller rektor om hendelsen, og hvordan dere har opplevd det som har skjedd i etterkant. Ofte kan mye løses ved å snakke sammen.
Hvis dere synes det er vanskelig å ta en sånn samtale, så kan dere finne noen råd til hvordan dere kan forberede en vanskelig samtale med voksne her. Dere kan også snakke med foreldrene deres om det. Kanskje de har noen gode tips.
Det er også mulig å ta kontakt med mobbeombudet, som kan hjelpe med saker som handler om skolemiljø. Kontaktinformasjon til mobbeombudet i deres fylke finner dere på denne siden.
Vi håper situasjonen løser seg. Lykke til!