29. mai 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
alkohol
alle vennene mine vil begynne å drikke og jeg føler et press på å drikke. hva gjør jeg?

Tema: rus
Hei,
Fint at du kontakerer oss.
Det er 18 års grense på å drikke alkohol og vi synes du skal være være tøff med vennene dine og si at du ikke vil prøve.
Vi vet at noen ungdommer synes det kan være vanskelig å ikke gjøre som alle de andre, men på mange måter vil du kanskje også være et forbilde. Hvis du forteller noen av vennene dine at du ikke vil smake alkhol, så kan det hende at det er flere som tenker som deg.
Forsøk å snakke litt med venner om dette. Muligheten for at det er flere enn deg som ikke vil er absolutt tilstede.
Ung.no har laget en egen side om drikkepress. Vi tror du vil finne noen gode tips der.
Vi heier på deg!