16. oktober 2018
Dette spørsmålet og svaret er over 1 år gammelt. Lover og regler kan ha endret seg siden da. Spør gjerne på nytt om du er usikker.
Aldersgrense
Hvorfor er det aldersgrense på ting kan ikke alt være fritt

Tema: Aldersgrense
Hei!
Det er vanskelig å gi ett svar på hvorfor det finnes aldersgrenser. De fleste aldersgrenser finnes likevel fordi voksne ønsker å beskytte barn. Dette er ofte fordi forskning sier at noen ting er skadelig for barn, for eksempel at barn drikker alkohol. Det kan også være for å beskytte andre. For eksempel kan det være farlig for både barnet og for andre hvis alle barn skulle få lov til å kjøre bil.
Barneombudet har skrevet litt om hvorfor det er aldersgrenser på for eksempel sosiale medier her.
Hvilke rettigheter du har etter hvor gammel du er, kan du lese om her.
ung.no kan du lese om aldersgrenser knyttet til blant annet arbeid, alkohol, tobakk og  sex.
Håper du finner svar på spørsmålet ditt!