Gå til toppen

Kontakt Barneombudet

Postadressen vår er Postboks 8889 Youngstorget, 0028 OSLO

E-postadressen vår er post@barneombudet.no

Pressen finner vår kontaktinformasjon her.

Hvis henvendelsen din inneholder personlige eller sensitive opplysninger om deg selv eller andre, som for eksempel helseproblemer, familieforhold, vold, mobbing eller andre personlige temaer, bør du sende det med brevpost, og ikke via e-post.

Når svarer vi?

Hvis du ønsker råd, veiledning eller informasjon, vil du som hovedregel få et skriftlig svar. Vi forsøker å svare innen fire uker. Dette er vanlig praksis etter forvaltningsloven.

Hvis du har et tips eller innspill til Barneombudet, vil du ikke nødvendigvis får svar fra oss. Du skal likevel vite at vi setter pris på all informasjon vi får, og bruker den til å bestemme hva vi skal arbeide med i årene framover.

Barn får svar så fort som mulig.

Gjelder det en invitasjon om å delta og/eller bidra på en konferanse, et seminar eller møte, svarer vi ukentlig, etter å ha vurdert invitasjonen på et kalendermøte.

Hvordan svarer vi?

Henvendelser som ikke inneholder personlige eller sensitive opplysninger, besvarer vi på e-post.

Hvis din henvendelse til oss inneholder personlige eller sensitive opplysninger om deg selv eller andre, som for eksempel helseproblemer, familieforhold, vold, mobbing eller andre personlige temaer, kan vi bare sende svaret per brev til din digitale eller fysiske postkasse. Husk derfor å sende oss postadressen din, slik at vi er sikre på at vi finner riktig person.

For å kunne sende svaret til din digitale postkasse, må vi hente inn fødsels- og personnummeret ditt fra offentlige registre (Folkeregisteret og Kontakt- og reservasjonsregisteret). Fødselsnummeret blir kryptert av saksbehandlingssystemet vårt, slik at det ikke vil være synlig for andre.

Digital postkasse

Les mer om hvordan du oppretter digital postkasse fra Digipost eller e-Boks på www.norge.no.

Offentlig journal

Arkivlova og offentleglova forplikter oss til å journalføre alle inngående og utgående henvendelser som fører til saksbehandling. Journalen blir lagt ut på Barneombudets nettsider. Hvis henvendelsen din inneholder personlige eller sensitive opplysninger, vil navnet ditt blir avskjermet på journalen.

Personvern hos Barneombudet

Her har vi skrevet litt om hvordan vi oppbevarer og behandler personopplysninger hos Barneombudet: https://barneombudet.no/om-barneombudet/personvern-hos-barneombudet/

Hva kan Barneombudet gjøre?

Vi svarer på spørsmål om rettigheter og kan gi barn og unge råd og tips. Det kan være spørsmål om skole, familie, barnevern, helse, asylbarns rettigheter eller andre tema. Vi kan også gi deg informasjon om hvem som kan hjelpe.

Hva kan Barneombudet ikke gjøre?

Det er noen ting vi ikke kan gjøre for barn og ungdom, eller for voksne som spør for barn:

  • Vi kan ikke gjøre om på noe som har blitt bestemt av andre offentlige myndigheter, som for eksempel barnevernet, skolen eller domstolen. Men vi kan gi råd om hvordan du skal gå fram for å klage på det som er bestemt. Husk: Hvis du ønsker å klage på barnevernet eller skolen din, må du sende klagen til Fylkesmannen.
  • Vi kan heller ikke blande oss inn i krangler mellom foreldre om barna deres, eller konflikter mellom foreldre og barn. Da må du kontakte familievernet for å få hjelp.

Slik kommer du som er barn eller ungdom i kontakt med Barneombudet:

Vi svarer barn og ungdom raskere enn vi svarer voksne.

Vi har taushetsplikt om det du forteller oss, men hvis det er en alvorlig sak, må vi varsle rett myndighet. På Spør Barneombudet legger vi ikke ut navnet til dem som skriver til oss.

Skal du besøke Barneombudet?

Vi holder til i samme kvartal som Arkaden kjøpesenter i Oslo sentrum. Besøksadressen er Karl Johans gate 7. Vi har inngang fra Dronningens gate.

Finn oss på Google Maps