− Barns rett til medvirkning etterleves sjelden ved offentlige beslutninger
Regelverket er klart; barn skal få si sin mening i saker som angår dem. Dette gjelder både ved lovarbeid og annen politikkutforming. Likevel ser vi at synspunkter fra barn og unge sjeldent er en del av kunnskapsgrunnlaget ved offentlige beslutninger. Tirsdag inviterte barne- og familieminister Kjersti Toppe til møte om hvordan myndighetene kan sikre barn og unges medvirkning fremover.
− Barns medvirkning vil føre til bedre beslutninger og er viktig for å sikre at myndighetene treffer med tiltak som settes inn overfor barn og unge. Dette er også viktig for at samfunnet myndighetene skal kunne bruke penger riktig. Det er et stort behov for å samle kunnskap om hvordan gjennomføre god medvirkning med barn og unge, sa barneombud Inga Bejer Engh under møtet om barns rett til medvirkning. Barneombudet takket statsråden for å ha satt tema på dagsorden.
Koronakommisjonens rapport konkluderte med at myndighetene var for dårlig til å hente inn synspunkter fra barn og unge. Dette gjorde at beslutningene ikke tok hensyn til barn og unge i den grad slik de burde, og bidro til at vi ikke heller ikke klarte å beskytte barn slik den uttalte målsettingen til regjeringen var.
Ønsker et statlig kompetansemiljø
Barneombudet har gjentatte ganger etterlyst et kompetansemiljø på barn og unges medvirkning. Både offentlige utvalg, statsforvaltere, direktorater og kommuner kontakter Barneombudet fordi det ikke finnes noe offisielt kompetansemiljø de kan henvende seg til når de skal gjennomføre medvirkningsprosesser med barn og unge.
Barneombudet mener det er behov for et kompetansemiljø med fire hovedoppgaver:
- Bidra med kunnskap om metodikk
- Bidra til at det sikres gode rutiner i medvirkningsprosesser, for eksempel om hvordan barn som medvirker skal ivaretas.
- Utarbeide veiledere
- Samle kunnskap innhentet fra barn og unge i en søkbar database
Barneombudet håper møtet er starten på at myndighetene vil systematisere arbeidet med å ivareta barns rett til medvirkning.