9. november 2018
Vold
Hei vi er en tvillingbror og en tvillingsøster på 15 år. Pappa er alkoholiker. Mamma jobber ganske mye, siden pappa ikke klarer og jobbe siden han drikker. På lørdag var pappa skikkelig full. Og på søndag var hann skikkelig fyllesyk, da har han veldig kort lunte. Han ville at vi to skulle rydde opp ølflaskene etter han. Det ville vi ikke fordi vi syns at det er ekkelt, og fordi det er han som har drukket og ikke vi. Pappa ble rasende på oss fordi vi ikke ville rydde bort flaskene. Han fant en stor bok i bokhylla, og slo oss begge to i hodet med den. Vi fikk begge to hver vår kul i hodet etterpå. Vi sa til mamma hva pappa hadde gjort. Men hun sa at vi ikke må provosere pappa, når han er fyllesyk. Vi to kommer til og henge sammen og passe på hverandre, mye mer nå. Fordi vi finner oss ikke i og bli slått. Vi mener det er feil av pappa og la problemene hans, gå utover oss. Etter dette vi opplevde i helga. Er vi sinte på pappa, og veldig lei oss begge to. Nå sliter vi begge to med og stole på pappa igjen. Hilsen bor og søster på 15 år.

Tema: Familie Vold
Hei, bra dere tar kontakt med Barneombudet så vi kan gi deg noen råd om hva dere kan gjøre.
Det pappaen deres gjør er ikke greit. Det er forbudt å slå barn. Du kan lese mer om fysisk og psykisk vold her:
Lenke til informasjon om vold
Uansett hva dere har gjort eller sagt, så skal dere ikke bli slått. Dette er ikke normalt og det er ikke sånn det skal være hjemme.  Det skal heller ikke være sånn at faren deres drikker seg full når dere er hjemme, eller at moren deres bare sier at dere ikke må provosere pappa. Det foreldrene deres gjør er galt og det er ikke deres feil at foreldrene dine oppfører seg på denne måten.
Det er veldig viktig at dere nå sier ifra til noen voksne dere stoler på om hvordan dere har det hjemme. Dere kan for eksempel snakke med helsesøster eller en lærer på skolen. En annen mulighet er å ringe alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. De kan hjelpe dere videre. De har åpent på ettermiddagen og kvelden også.
Les mer om alarmtelefonen her
Barnevernet skal hjelpe barn som ikke har det bra hjemme. De kan hjelpe foreldre til å forstå at de ikke skal utsette barna sine for vold. Noen ganger klarer barnevernet å hjelpe barnet mens han eller hun bor hjemme. Men hvis det ikke er bra for barnet å bo hjemme, vil barnevernet hjelpe barnet å finne et tryggere og bedre sted å bo. Dere kan lese mer om barnevernet her:
Lenke til informasjon om barnevernet.
Hvis dere vil ha hjelp til å kontakte barnevernet, kan dere ringe oss på
22 99 39 50 –  spør etter Mathias eller Elin.