16. oktober 2017
vold
Vi har nettopp flytet pga. det var en voksen mann som fulgte meg helle tida. Noen uker senere ser jeg den samme mannen på kvelden når jeg besøker venninnene mine på kvelden

Tema: Vold
Hei,
Takk for at du tar kontakt med oss. Det må være vanskelig for deg å se denne mannen igjen etter at dere akkurat har flyttet på grunn av ham.
Ut i fra det du skriver blir det ikke helt klar for oss om mannen forfølger deg igjen eller om du ser ham på avstand når du besøker venninnene dine.
Hvis du ser mannen på avstand og det gjør deg redd, er det viktig at du sier fra til foreldrene dine eller en annen voksne du stoler på at du har sett ham igjen. Kanskje kan dere avtale at noen bringer og henter deg når du skal besøke venninnene dine slik at du ikke er alene.
Hvis situasjonen er slik at han forfølger deg igjen, må du melde fra til politiet at han følger etter deg på gata eller opptrer på en måte som er plagsom eller skremmende for deg. Politiet kan da for eksempel gi personen et forbud mot å oppsøke deg (besøksforbud). Du kan be foreldrene dine eller en annen voksne med å hjelpe deg til å kontakte politiet.
Du kan også ringe direkte til politiet selv på telefonnummer 02800.
Hvis du trenger øyeblikkelig hjelp fra politiet, kan du ringe 112.