25. februar 2016
Vil ikke ha samvær med far
Hei. Pappa har samvær med oss 4 dager i måneden. Meg og min søster på 14 år har bestemt oss for at vi har ikke lyst å være der så ofte. Vi kjeder oss der og har det kjekkere hos mamma. Hvordan må vi/ mamma gå frem for å ta fra pappa samværsretten? Pappa motsetter seg dette. Er det i det hele tatt mulig når pappa aldri har behandlet oss stygt/kjeftet eller noen ting, det går kun på at vi har det gøyere hos mamma.

Tema: Samvær
Hei, fint at du har skrevet til Barneombudet.
Det skal nok mye til for at faren din mister samværsretten. Derimot kan avtaler om samvær forandres på, kanskje foreldrene dine kan gjøre det i stedet? Hvis de ikke klarer å bli enige om noen ny samværsavtale, må de ta kontakt med familievernkontoret.
Barn har også rett til å bli hørt, og det skal legges vekt på hva de mener, alt etter hvor gamle og modne de er. Du er 16 år. Da må det legges stor vekt på hva du mener når det skal lages en ny samværsavtale.
Barneombudet har en nettside om å endre samvær. Kan hende er denne nyttig for deg.
Lenke til nettside om endring av samvær eller flytte