2. mai 2017
Vanskelig hjemme
Hei. Jeg er 13 år, og liker ikke familien min. Det er litt mye vold og krangling hjemme, og jeg føler at de ikke skjønner hvor vanskelig jeg har det. Jeg har sagt til de at jeg ønsker å bo hos en annen familie, men de sier det ikke blir noe bedre i en annen familie. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Tema: Familie Vold
Hei,
Fint at du skriver til oss hos Barneombudet.
Du skriver at du vil bo i en annen familie. Barnevernet kan hjelpe deg med det. De kan også hjelpe foreldrene dine til å bli bedre foreldre, sånn at det ikke er så mye krangling og vold hjemme.
Det er viktig at du forteller til en voksen hvordan du har det hjemme, slik at du kan få hjelp til å få det bedre. Du kan fortelle dette til helsesøster på skolen, læreren din, en nabo eller en annen voksen du stoler på. De kan også hjelpe deg med å ta kontakt med barnevernet.
Du kan også ta direkte kontakt med barnevernet selv. Du finner telefonnummeret på hjemmesiden til kommunen, eller du kan ringe til sentralbordet i kommunen og be om å bli satt over til barnevernet. Hvis du heller vil ringe til barnevernvakten, kan du gjøre det.
Lenke til Barnevernvakten der du bor.
Du skriver at det er vold og krangling hjemme. Det er ikke lov å bruke vold mot barn, og du har rett til å ha det trygt og godt hjemme. Det skal derfor ikke være sånn at noen andre blir utsatt for vold, heller. Men noen må vite om hvordan du har det, slik at du kan få hjelp.
Hvis du opplever vold, kan du ringe til Alarmtelefonen.
Lenke til Alarmtelefonen.