15. mars 2017
Urettferdig behandlet av rektor
Hei, jeg er en jente på 13 år som lurer på noe? Jeg går på en ungdomsskole i 8 trinn. En venninne av meg reiste til Pakistan fordi oldefaren hennes var nær døden. Hun hadde søkt om fri og fikk det. Fordi en i familien ble syk, måtte familien utsette hjemreisen en uke. Faren til venninna mi snakket med skolen og fik beskjed om at de måtte søke skole på nytt når de kom tilbake. Når venninna mi kom, dro hun og moren til skolen tidlig for å fylle inn skjemaet. De hadde også med legeerklæring for sykdommen, og billetten de forlenget. Rektoren nektet å lytte til dem, og nektet å se på billetten og legeerklæringen. Moren prøvde å snakke men rektoren hørte ikke noe på det. Rektoren sa at hun ble utvist, måtte bytte skole og at hun måtte dra hjem med en gang. Faren hennes dro til en annen skole i nærheten for å søke plass. Han forklarte alt som hadde skjedd og hun fikk plassen umiddelbart. Foreldrene hennes ble sinte av urettferdigheten ledelsen på min skole hadde gjort mot henne. Etter et par timer fikk hun melding om at hun kunne komme tilbake til skolen vår. Etter alt som skjedde ville ikke foreldrene la henne gå på en slik skole, noe som er forståelig. Nå må bestevenninna mi bytte skole bare på grunn av rektoren vår. Dette er urettferdighet. Jeg og vennene mine har tenkt til å gjøre noe med dette. Hvordan kan vi ordne opp i dette? Kan vi snakke med noen som kan gjøre noe med dette? Hvem kan vi snakke med? Kan vi ordne møte med fylkesmannen?hvordan kan vi ta denne saken videre? Vi vil snakke med en som har høyere grad enn rektoren? For vi kommer ikke til å stoppe før alt dette har stanset, og til vi får en rektor som ikke er urettferdig.

Tema: Skole
Hei
Vi har forandret litt på spørsmålet ditt for at du og venninnen din skal være anonyme.
Takk for at du skriver til oss om noe som du og vennene dine opplever som urettferdig!  Vi skjønner at du synes det er vanskelig å akseptere at en venninne må bytte skole. Når dette først har skjedd og venninnen din har begynt på ny skole, er det ikke noe du kan gjøre med akkurat det.
Før du gjør noe mer med saken, kan det være lurt å snakke med venninnen din og foreldrene hennes for å høre om det er greit for dem at du forsøker å gjøre noe. Hvis det er greit kan du skrive et brev eller en e-post til områdedirektøren for skolen i din bydel. I et brev kan du be om å få en forklaring på hvilke regler som gjelder når en elev er borte fra skolen over lengre tid. Du kan ikke vente at områdedirektøren skriver om denne konkrete saken til venninnen din fordi han/hun har taushetsplikt.
For å finne ut hvem som er områdedirektør kan du gå inn på nettsidene til kommunen. Hvis du synes dette er vanskelig, kan du spørre en voksen om å hjelpe deg med å finne det ut. Selv om du i brevet forteller hva som har skjedd og at du synes det er urettferdig, er det ikke sikkert områdedirektøren kan snakke med deg om denne konkrete saken eller rektoren på skolen din. Men, du kan forvente å få et svar på hvilke regler som gjelder ved fravær og ved skolebytte.
Vi håper dere kan fortsette å holde god kontakt med venninnen deres selv om hun har byttet skole.