Gå til innhold, Gå til meny, Gå til søk.
7. juni 2018
Urettferdig behandlet av lærere
Det siste året (10. trinn) har vært vanskelig for meg og foreldrene mine. Jeg har fått en god del meldinger hjem for ting jeg mener er helt unødvending.
Lærerene våre har en måte å vri sannheten til å høres værre ut for oss og mer rimelig for de sånn at de har mer å støtte seg selv til.
Vi på skolen vår blir anklaget for ting vi ikke gjør, mest pga at vi bare blir anklaget for ting. Har et par eksempler på dette med den ene kompisen min som også blir urettferdig behandlet. Kompisen min hadde en tyggis i overleppen i timen, og læreren vår så på dette som snus. Hun sa "den tar du ut". Og det var alt. Vi har ikke lovt til å ha tyggis i timen så vennen min kunne ikke si noe imot. Senere hadde læreren sendt brev og melding om dette hjem til foreldrene hans uten at vennen min fikk vite at dette ville skje. Værste av alt er at hun hadde skrevet at han "snuste" i timen, og det var derfor hun sendte melding.
En annen ting som har hendt med vennen min er at han ble anklaget og straffet for noe han ikke hadde gjort. En annen venn av meg kastet et visk på en lærer. Etter timen måtte den uskyldige vennen min være igjen etter skoletid og få kjeft for noe han ikke hadde gjort. Senere kom den skyldige vennen min og sa ifra om at det var faktisk han som var skyldig, men læreren trodde ikke på han, bare fordi den skyldige vennen min ikke pleide å gjøre sånt.
I dag var vi på klassetur, vi hadde fått beskjed om at vi skulle gå rundt vannet i en viss retning for å bli krysset av på den andre siden av vannet. Jeg og to kompiser tok en gummibåt hjemmefra og padlet over vannet. Når vi kom nærmere sto selfølgelig resten av trinnet og ventet på oss inkludert lærerene. Når vi kom helt fram sto lærerene og lo og tok bilder av oss. De snakket om hvordan i alle dager vi hadde klart det osv. Når vi skulle dra tilbake spurte de fint om vi skulle padle tilbake. Vi sa kanskje, så gikk vi litt videre til en annen badeplass. Deretter satte vi båten i vannet igjen og padlet hjem. Lærerene hadde ikke sagt et eneste ord om at vi ikke fikk lovt, de så bare imponerte og glade ut. Nå flere timer senere kom mamma sint hjem og fortalte hvordan en lærer hadde sendt melding om at å padle over vannet var uansvarlig og farlig og imot reglene. Er dette noe jeg kan klage på? At vi fikk lov til å padle tilbake der og da, men når lærerene kom til skolen igjen ombestemte de seg og sendte sinte meldinger? En ting jeg har et stort problem med på vår skole er at lærerene våre ikke sier ifra når vi gjør noe galt. Noen ganger når jeg kommer hjem og har fått melding av lærer, vet jeg ikke engang hva det handler om.
Jeg har også noen mindre eksempler på lovbrudd lærerene våre gjør. Som foreksempel kollektiv straff, truing av kollektiv straff, holde spisevarer og ikke gi tilbake etter skolen, og maaaange episoder med forskjellsbehandling.
Jeg har veldig mange eksempler på dårlig skolemiljø som vi har på skolen vår, ivertfall blant gjengen min. Jeg vil gjøre noe med å bli behandlet urettferdig men jeg vet ikke hvem som kan hjelpe meg.

Tema: Skole
Hei
Det er trist at du har opplevd siste året på ungdomsskolen slik du beskriver. Du skriver om mange situasjoner men vi skal forske å svar på noen av dem.
Skolen kan gi elever anmerkninger eller meldinger hjem, men dette skal henge sammen med det eleven faktisk har gjort og med skolens ordensreglement. Poenget med anmerkninger er å si ifra til eleven at noe må forbedres. Da må jo anmerkningen henge sammen med et klart brudd på skolens ordensregler og lærer skal ha sagt fra til deg at du har brutt reglene.  Her kan du lese mer om anmerkninger i skolen
Det er heller ikke opp til en lærer å bestemme hva en vil gi anmerkning for. Det må stå i skolens ordensreglementet. Ordensreglementet skal være kjent for elevene. Elevene skal vite hvilke regler som gjelder, og hva som vil skje om reglene brytes. Her kan du lese mer om ordensreglement
Dersom du mener du er urettferdig eller uriktig behandlet, kan du klage. Det er flere måter å gjøre dette på. Hvis klagen gjelder en enkelthendelse, kan du klage til rektor. Du kan få med deg foreldrene dine og sende en skriftlig klage til rektor. Dere kan også be om et møte med rektor der dere legger frem saken.
Dersom situasjonene går utover din vurdering av orden og oppførsel,  kan du klage på karakteren når denne er satt. Du må da klage innen 10 dager etter at du fikk karakteren. Vi har skrevet litt mer om det å klage på nettsidene våre.
Kollektiv straff er ikke lov i skolen. På nettsidene våre finner du litt veiledning og hjelp til hvordan du skal klage når skolen har gitt kollektiv straff.
Hvis du mener at  lærerne på skolen din oppfører seg på en måte som gjør at skolemiljøet deres blir dårligere, kan dere få hjelp av Fylkesmannen i det fylket dere bor. Dere kan også sende en klage på dette til rektor, med kopi til skoleansvarlig i kommunene og til Fylkesmannen.  Du kan få litt hjelp til dette på nettsidene våre.
Vi håper du får en fin overgang til videregående skole og at noen av de vonde opplevelsene du har hatt ikke ødelegger for deg.